onsdag 19 november 2014

Forskning i klassrummet

Nu har jag precis lärt mig den hårda vägen att en bloggare måste spara sina inlägg. Jag som dokumenterade så flitigt från den senaste träffen, och nu är allt borta. Vad tar jag med mig av det här? Nästa gång ska jag publicera mitt inlägg direkt alternativ spara mina reflektioner.

Jag har precis kommit hem från en härlig promenad  samtidigt som jag lyssnade på fyra filmklipp av/med Eva Minten (fr Skolverket). Hon talade bland annat om vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och evidens; tre viktiga begrepp som jag som ledare behöver ha koll på.  Jag lyssnade även på ett filmklipp som handlade om kollegialt lärande och formativ bedömning, tillitsfullt arbetsklimat, inkludering och pedagogiskt ledarskap. Jag fastnade extra mycket för Tillitsfullt klimat och inkludering, då det är så extremt viktigt att arbeta med och utifrån relationer. Jag som pedagog får inte glömma att alla elever kan, och att man ska ha höga förväntningar på eleverna. Här får vi inte glömma fritids och det kollegiala lärandet. Arbetslaget kan tillsammans skapa goda relationer och ett tryggt och tillitsfullt klimat. Då kan vi arbeta inkludernade.

Vi ska arbeta med boken "Forskning i klassrummet " ute på enheten och jag ser framemot att få diskutera och reflektera tillsammans med mina kollegor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar