torsdag 20 november 2014

Andra träffen i Torrekulla 6/11 samt Hemuppgift till 4/12

Målet vid andra träffen var att: "Öka förståelsen av att kunna leda och analysera andras lärande". 

Vi började med en teamövning med frågeställningen: "Vad är din idealbild av en förstelärare?" Processgruppen kom fram till att det är viktigt att en förstelärare är uppdaterad vad avser aktuell forskning och står på en vetenskaplig grund. Det är viktigt att en ledare är lyhörd och arbetar med utvecklingsfrågor.

Vidare diskuterade vi boken "Ledarskap i klassrummet" av John Steinberg. Vi belyste flera olika delar i boken, exempelvis kroppsspråkets betydelse, hur mycket eleverna får vara med och bestämma, gruppindelning, och ledarens placering i klassrummet. Vi hade en givande diskussion och vi var eniga om att Steinberg förmedlade konkreta tips och det gillar vi pedagoger.

Vi pratade även om reflektion. Vad är egentligen reflektion? Vi ser att det handlar om att komma vidare i tanken, att komma vidare för att skapa en ny och djupare förståelse samt att få nya perspektiv. Jag saknar tid för reflektion både enskilt och tillsammans med mina kollegor. För att kunna komma vidare och öka förståelsen så behöver vi ta oss tid att de facto reflektera.

Hemlärande: Hur inleder jag en lektion? Spegla med hjälp av några elever.

Skriv en reflektion i din blogg utifrån Ledarskap i klassrummet och Inleda en lektion.

Vi är oftast två ledare i klassrummet. En av oss står alltid i dörren och möter eleverna. På morgonen tar vi i hand, ser varje elev i ögonen och säger "God morgon". Övriga lektioner står antingen jag eller min kollega i dörren och släpper in eleverna. Den som inte står i dörren står i mitten av tavlan och går igenom lektionen när alla sitter på sin plats. En av oss har skrivit vad vi ska arbete med innan lektionsstart, samt hur lektionen kommer gå till. Ledaren för lektionen går igenom innehållet på tavlan och vi brukar förtydliga med tex en bok/material. Jag tycker det fungerar väldigt bra och känner att vi skapat en tydlig rutin som skapar tydlighet för eleverna. Det finns ett undantag och det är när eleverna kommer från idrotten. Då blir det med drop-in och då har vi tagit lärdom av att det inte fungerar att göra som vanligt. Istället har vi valt att alltid arbeta med UNIKUM och när elverna droppar in kan jag peka på tavlan och eleverna läser själva innehållet och ser vad som ska göras. Att tillägga är att det alltid är samma innehåll och att samtliga elever har fått utskrivet egna checklistor som de plockar fram vid lektionstillfället. Lektionerna är helt fantastiska; eleverna är engagerade, motiverade och hjälper varandra när de kör fast.

Det magiska ordet ser vi är rutiner vilket skapar oerhört många positiva effekter för eleverna och oss lärare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar