onsdag 18 mars 2015

Kreativitet i skolan

Varför gör jag som jag gör? Vilka förutsättningar ger jag eleverna för att de ska kunna vara kreativa? 

Frågeställningarna ovan ska vi reflektera över till den fjärde förstelärarträffen i Torrekulla. I läroplanen står det att skolan ska undervisa eleverna så att de blir kreativa, men det saknas specifik vägledning.

Jag arbetar med elever i årskurs 1 och hur jag presenterar en uppgift speglar elevernas engagemang och motivation men också deras utvecklingsbehov. Om jag exempelvis visar energi och intresse för uppgiften smittar detta av sig. Likaså har jag har en tydlig bakomliggande didaktisk planering som bland annat tar hänsyn till klassrumsmiljön. För att eleverna ska kunna vara kreativa så har faktorerna ovan en viktig roll enligt mig.

I temaarbetet har vi arbetat med närområdets historia och vi har bland annat lärt oss hur skolområdet såg ut förr i tiden. Arbetet avslutades med att eleverna delades in i olika grupper där minst en elev i respektive grupp hade erfarenhet av iMovie. Uppgiften bestod av att eleverna skulle spela in en iMove-film och därigenom berätta om områdets historia. För att öka elevernas kreativitet visade jag en iMove-film som jag gjort och kommenterade många olika möjliga vägval samt alternativa sätt att tolka och angripa uppgiften. För att öka motivationen är det viktigt att jag som pedagog berättar varför vi ska göra den här uppgiften och även att jag har en kort minilektion där jag introducerar uppgiften mera konkret och vägleder barnen. Jag hade kunnat låta eleverna välja redovisningsform, men syftet var även att eleverna skulle få testa på att arbeta praktiskt i iMovie. 

Eleverna filmade på skolgården och berättade om Glasbergets historia. Samtliga skulle vara delaktiga på ett eller annat sätt, men upplägget var relativt fritt. Eleverna fick ett par lektioner till att redigera filmen och de såg framemot att visa filmerna för föräldrarna på drop-in. Den här typen av uppgift skapar en enorm och härlig kreativitet och motivation hos eleverna. Det märks att de tycker det är roligt att arbeta tillsammans med digitala verktyg. 

Eleverna har olika mycket erfarenhet, men tillsammans i ett team flödar kunskapen, diskussionerna och eleverna delar med sig och hjälper varandra. Jag hade som sagt medvetet skapat grupper med minst en elev i varje grupp som hade erfarenhet av programmet, det skapar också motivation och eleverna blir mer kreativa när det finns en elev som drar med de andra. 

Tiden är också viktigt, alla ska få känna att de är nöjda med sin film och att de hunnit med uppgiften. Det blev helt fantastiska resultat som visades upp för föräldrarna och där jag som pedagog verkligen kunde njuta och ta del av elevernas nyvunna kunskaper, glädje och utveckling.


Jag kommer sätta temaarbete och kreativitet än mer i system i undervisningen framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar